Юрію Івановичу, які міфи найчастіше заважають підприємцям реально оцінити ситуацію та визначитися зі стратегією просування своєї продукції за кордон?
Серед міфів, які треба брати до уваги експортерам, передусім міф про те, що там ринок має ємність у сотні мільйонів доларів і він нас чекає. Це міф. Необхідно розуміти, що той сектор ринку, на який підприємець хоче вийти, жорстко окреслений, і його треба самому дослідити. Необхідно розділяти заяви політиків, які кажуть про ємність великих ринків, від реальних ринків, на яких він збирається продавати. Другий міф – що нібито люди з того боку всі працюють коректно. Це не так. Маємо розуміти, що вони такі ж люди, як і всі. І в цих людей є фінансові злочини, інші злочини. І це треба враховувати. І тому зазвичай недостатньо компетенції звичайного юриста підприємства для підготовки міжнародних угод. Договір мають готувати аналітики, які коректно відпрацюють всі питання співпраці з тим чи іншим конкурентом. Конструкція договору купівлі-продажу має проводитися з урахуванням реальних політичних, економічних чинників та ризиків. І це все має бути враховано. Якщо в цьому напрямку працювати системно, то все буде нормально.
Чи можна самотужки вийти на міжнародні ринки?
Ми маємо достатньо інформації у вільному доступі. В тому числі, і закони. Вони відкриті, можна зайти і почитати. Але коли виникає необхідність вирішення складного юридичного питання, ми звертаємося до юриста. Самотужки вийти на зовнішні ринки можна, якщо працювати з інформацією системно. Але треба враховувати, що при цьому нам необхідно буде замінити собою цілі блоки компаній. Людина, яка займається сільгоспвиробництвом, прекрасно працює як агроном, але вона не може знати логістику, право, банківську справу. Тому кожен підприємець так чи інакше змушений звертатися до фахівців, які працюють в цих сферах.
Чи є присутність в Інтернеті обов’язковою умовою для виходу на міжнародні ринки?
Компанія має бути відкритою. Якщо ви хочете, щоб у вас купили, треба зробити так, щоб інформацію про вас могли легко знайти. Якщо ви закриті, то вас будуть довго вивчати. А поки вивчать, то до вас уже інтерес пропаде. Хочете вийти на ринок – їдьте на виставку, піартеся, давайте про себе інформацію. Це нормальна практика цивілізованого виходу на ринок.
Ви не вперше до нас приїжджаєте, багато спілкуєтеся з черкаськими підприємцями. Чи є якісь регіональні проблеми, що перешкоджають виходу наших компаній на зовнішні ринки?
Я вважаю, що ні київські, ні черкаські, ні полтавські бізнесмени не відрізняються. Усі ми працюємо в реальному світі, в єдиному ринковому середовищі. Тому доводиться говорити про загальноприйняті стандарти, норми, правила. Якщо цього не враховувати, будуть проблеми.