Багато бізнесменів починали з нуля, їхній стартовий капітал був менше вашої сьогоднішньої зарплати. Почитайте Річарда Бренсона, відверта розповідь Олега Тинькова («Я такий як всі») або історію Чічваркіна. Вони змогли розпочати справді з нуля і стали суперуспішними (шкода, що у Євгена зараз така ситуація, але я сподіваюся, що його «зоряна година» ще попереду).
Інтернет-видання
soroka.te.ua пропонує декілька порад, які, можливо, кому-небудь допоможуть:
1. Робіть усе самі. Повірте, на початковому етапі це можливо. Мені часто надсилають бізнес-плани люди, які кілька років пропрацювали у великих компаніях і намагаються скопіювати модель бізнесу, яку зустрічали там. Часто я в цих планах бачу щось на кшталт: «відділ маркетингу — 5 осіб, планово-фінансовий відділ — 3 особи, відділ закупівель — 2 людини» і т. п. І це при тому, що мова йде про зовсім невеличкий проект. Так не буває. Вірніше, буває у великих компаніях, які вирішують відкрити новий напрямок і виділяють для цього всі необхідні ресурси. Але це вже не підприємництво, це інша історія.
2. Звичайно, іноді без вузьких фахівців не обійтися. Знаходьте молодих ентузіастів, які не мають імені, але зате повні енергії. У вас є шанс переконати їх взяти участь у проекті за майбутню долю. А якщо ви не можете нікого захопити своєю ідеєю, то чи зможете захопити нею ваших клієнтів? Як їх знайти? Ходіть на різні стартаперскі заходи. Наприклад, Harvest -його роблять суперактивні, позитивні і грамотні хлопці. Я бачив вже досить багато проектів, які прийшли на Harvest з «голої» ідеєю, за два дні знайшли фахівців, переконали їх у світлих перспективах і зараз успішно розвиваються. До речі, і перші замовлення, і перші гроші деяким вдалося знайти саме там.
3. Пробуйте домовитися про відстрочення платежу з усіма вашими постачальниками. Повірте, це можливо. Важко, але можливо.
4. Думайте, як заробити на тій стадії, коли ваш продукт ще не готовий, наприклад пропонуйте консультації, навчання, щось ще.
5. Не орендуйте завчасно офіс – можна використовувати будинок, гараж, кафе, бізнес-інкубатори.
6. Не купуйте нічого, що можна орендувати. Для звіту про прибутки та збитки це, можливо, буде гірше, але на початковому шляху грошовий потік набагато важливіше прибутку.
7. Використовуйте будь-які альтернативні можливості – дуже багато чого можна поміняти, позичити, використовувати спільно. Є молода команда, яка робить зараз один інтернет-проект для відносно великої компанії «безкоштовно» — в обмін на можливість використовувати офіс, комп‘ютери і доступ в інтернет для власного стартапу.
8. Розбийте ваші наполеонівські плани щодо завоювання ринку на невеликі етапи, почніть з малого. Днями спілкувався з Євгеном Дьоміним (зубні пасти «Сплат»), так от він розповів, як, не маючи можливості потрапити у великі мережі, особисто обходив невеликі аптеки і там, де вдавалося домовитися, сам ставав біля полиці зі своїми пастами і залучав покупців. Через деякий час йому стало набагато простіше розмовляти з більш великими гравцями.
9. Ставте нематеріальні цілі. Це працює. Якщо ви будете робити все для того, щоб поліпшити життя вашим клієнтам, то гроші з’являться. Це складно довести, але повірте — це працює.
Брак грошей — це відмовка. Просто почніть діяти! І вірте в себе!