Банкіри попереджають про почастішання випадків телефонного шахрайства. У ПриватБанку розповіли як розпізнати та убезпечити себе від зловмисників.
Найбільш поширений вид телефонного шахрайства - дзвінок на мобільний телефон начебто від співробітника банку. Схеми дії шахраїв такі:
1. Підвищення кредитного ліміту.
Невідомий, який представляється співробітником банку, пропонує продовжити дію кредитної картки, або підвищити кредитний ліміт на ній. Отримавши згоду на пропозицію, повідомляють, що для здійснення необхідної операції йому потрібні номер картки, термін її дії та розміщений під магнітною стрічкою cvv-код. Виказавши ці реквізити, людина отримує SMS-повідомлення з паролем доступу, який, не замислюючись, диктує шахраєві. Через кілька хвилин на мобільний приходить смс з банку, однак на цей раз - про зняття з грошей з рахунку. Інколи постраждалі ще вірять, що SMS про зняття готівки це, мовляв, технічна процедура, і через кілька хвилин гроші будуть нараховані, але згодом розуміють, що це обман.
2.Блокування картки через воєнні дії на сході.
Знову ж таки спрацьовує схема “дзвінка клієнтові з банку”, де в ході розмови шахрай повідомляє, що в зв’язку з воєнними діями на сході потрібно обновити/підтвердити ваші данні, інакше картки будуть заблоковані. Далі все йде по відпрацьованому сценарію. Переляканий клієнт банку виказує всю персональну інформацію, включаючи секретні паролі й смс, а отже лишається з пустими кишенями.
3. Помилкове поповнення мобільного.
Ви отримуєте SMS про поповнення рахунку вашого мобільного від невідомого. Через деякий час - дзвінок від дівчини, мовляв, вибачте, але я помилково поповнила ваш рахунок, поверніть, будь ласка, гроші. Ця чемна дівчина навіть розкаже, що саме натиснути на мобільному, щоб повернути їй гроші, якщо ви не знаєте. І ось, через деякий час, ваш мобільний вже заблокований, а через систему інтернет-банкінгу зняті кошти. Але про це ви дізнаєтеся не одразу, бо ваш номер мобільного вже не ваш - він у руках шахрая.
4. Об’ява про продаж/покупку в Інтернеті.
Ви дали об’яву про продаж якоїсь речі в Інтернет. Вам дзвонять, цікавляться й погоджуються з ціною. Для перерахунку пропонують швидкий спосіб - перекинути гроші на картку ПриватБанку. Чому саме цього банку? По-перше, цих карток велика кількість, майже у кожного другого вона є, по-друге, банкомати та термінали ПриватБанку майже на кожному кроці. Вам повідомляють, що зараз перекажуть кошти. А через деякий час передзвонюють й кажуть, що щось не виходить, мабуть треба підтвердити, що на картці є гроші й вона платіжна.
Далі, в телефонному режимі, клієнта “підводять” до банкомату чи терміналу й надиктовують комбінацію для грошового переказу, яку власними руками набирає клієнт. Далі приходить SMS з кодом підтвердження, який дуже чекає шахрай. Ви говорите цей код і все - грошей на картці більше немає.
5. Благодійні операції.
Ви шукали волонтерів для передачі теплого одягу бійцям АТО, або ви людина, якій самій потрібна допомога, і збираєте кошти на операцію чи лікування. Дзвінок на мобільний, шахрай каже що готовий перерахувати гроші на допомогу. Але гроші будуть перераховуватися з поточного рахунку фірми, а для цього, начебто, треба підтвердити платіжність картки в банкоматі чи терміналі. І зробити це потрібно терміново, бо, начебто, завтра вже буде пізно. Чи то директор фірми поїде у відпустку, чи то кінець місяця, й бухгалтер не зможе зробити платіж. І знову мобільний, банкомат, незнайома комбінація цифр, диктування SMS-паролю...все. Грошей нема.
Заходи безпеки при використанні банківських продуктів
- По-перше, пам’ятайте, що співробітники банку не мають права зв'язуватися з клієнтом по телефону і уточнювати його особисті дані. Паролі та інша інформація від банку - це секретна інформація. ПриватБанк відмовився від використання будь-яких персональних даних під час телефонних розмов з клієнтами.
- Якщо у клієнта виникають якісь підозри щодо неправомірних дій співробітників банку - він може повідомити про це на сайті банку або за телефоном гарячої лінії (3700 - безкоштовно з мобільного). Якщо інформація підтвердиться - банк негайно розпочне розслідування, а клієнт, який виявив факт шахрайства, отримає винагороду до 5000 грн.
- Ніколи не повідомляйте номер банківської картки, термін її дії, ПІН-код або CVV2-код, пароль в Приват24, а також паролі, що надходять в SMS. Якщо дзвонять і уточнюють ці дані, знайте: це спроба шахрайства.
-
«Суворо дотримуйтеся правил користування карткою, не передавайте ніякої інформації третім особам, - говорить керівник Черкаського прес-офісу ПриватБанку Макаренко Наталія. - Якщо подзвонили і представилися співробітником банку з невідомого номера телефону, не потрібно вступати в дискусію, покладіть слухавку і передзвоніть на номер 3700 для уточнення. Всі дзвінки, які надходять з банку клієнту, зберігаються в історії контактів з клієнтом».
Що необхідно зробити, коли Ви стали жертвою шахраїв?
У разі, коли з банківської картки були зняті гроші без відома власника чи завдяки шахрайським діям, радимо передусім повідомити про це в банк, щоб заблокувати картку (або зробити це самостійно в банкоматі чи інтернет-банку Приват24).
Слід звернутися до банку за телефоном 3700 із заявою про несанкціоноване зняття грошей для проведення розслідування. За результатами розслідування, якщо не виявлена вина і причетність до шахрайства самого клієнта, клієнту банк компенсує втрачені кошти і далі відшкодовує їх за рахунок залучених до відповідальності шахраїв.