Новий начальник Державтоінспекції Анатолій Сіренко виступає за впровадження в Україні двох непопулярних серед водіїв реформ. Перша - хочуть скасувати норму Кодексу України про адмінправопорушення, яка дозволяє штрафувати водіїв лише за перевищення швидкості вище 20 км/год (фактично це дозвіл їхати в місті «80»). Друга - повернути техогляд для автомобілів. Газета «Сегодня» дізнавалася подробиці цих ініціатив і з'ясовувала, як вони вплинуть на життя українських водіїв.
Зниження швидкості: плюс і мінус
Не встигли водії зрадіти тому, що на деяких дорогах Києва (наприклад, Столичному шосе, вул.. Богатирській та ін. - всього 11 ділянок ) повісили знаки «80», як Державтоінспекція приголомшила автолюбителів тим, що найближчим часом зібралася внести до законодавства зміни, що передбачають штрафні санкції за будь-яке перевищення швидкості. Зараз же покарання настає лише в разі прискорення швидше дозволених в місті 60 км/год на 20 кілометрів (тобто безкарно можна їхати 80 км/год, а на тих ділянках, де висять знаки «80» - 100 км/год). Фактично для більшості водіїв нічого не зміниться: стан і завантаженість більшості міських доріг таке, що по них і 40 км/год не завжди їздити вдається, а там, де дорога якісна, і зараз, і в майбутньому (якщо зміни ухвалять) можна буде їздити зі швидкістю 80 км / ч.
ПЛЮСИ. Зниження швидкості позитивно вплине на безпеку дорожнього руху. За даними дослідження Всесвітньої організації охорони здоров'я, ймовірність виживання пішоходів, збитих машиною, яка рухалася зі швидкістю 30 км/год або менше, становить 90 %, а при 70-80 км/год - всього 20 %. На більшій швидкості у пішохода взагалі ніяких шансів вижити немає. Крім того, зниження швидкості на 20 км/год зменшує зупинний шлях в 2 рази, а ще дозволяє економити до 20 % на паливі.
Другий плюс - підвищення безпеки самих водіїв у разі зіткнення. Практично всі сучасні авто розраховані на те, щоб врятувати людей в салоні на швидкості до 64 км/год.
МІНУС. Постраждають водії, які часто їздять по трасах - практично всі дороги національного та міжнародного значення в Україні перетинаються з населеними пунктами, а різко знизити швидкість зі 110 до 60 км/год вкрай складно. Тобто зростатиме кількість штрафів, а автоподорож по країні стане повільнішою і менш комфортною.
Щоправда, начальник ДАІ МВС України Анатолій Сіренко пропонує вирішити цю проблему установкою на дорогах з трисмуговим рухом відповідних знаків: «80» в крайній лівій, «70» у середній і «60» - у крайній правій смузі. А на тих дорогах, де є пішохідні переходи, дозволену швидкість руху знизити до 50 км/год - також шляхом розстановки знаків обмеження. Аналогічні обмеження є і в країнах ЄС.
Повернення техогляду
Кілька років тому його скасували через тотальну корупцію в ДАІ.
До редакції «Сегодня» потрапила аналітична записка, в якій обгрунтовується необхідність повернення техогляду і його форма. Можливо, на її основі буде підготовлено законопроект. Наводимо основні його положення, але підкреслимо, що документ не має офіційного статусу.
НАД КИМ КОНТРОЛЬ. Якщо зараз контролюють лише комерційні транспортні засоби (вантажівки, автобуси, фургони ), то в ДАІ пропонують перевіряти також і легкові авто. Але якщо раніше потрібно було отримувати талон ТО навіть на нову машину (ще до того, як вона виїхала з салону), то тепер пропонують проводити техконтроль лише для машин старше 3 років. А потім пропонують запровадити диференціацію - чим старше авто, тим частіше його власник зобов'язаний заїжджати на станцію діагностики. Так, 5-10-річні легковики потрібно перевіряти раз на два роки (як і було до скасування техогляду ), а якщо машина старше 10 років, то її техстан вимагатимуть контролювати не рідше разу на рік.
ТАЛОН ТО. Збираються зробити у вигляді наклейки без голографічного захисту. Перевірку автентичності проводитиме інспектор після зупинки авто за порушення ПДР (зараз точно так само перевіряють наявність поліса «автоцивілки»), звіряючись з базою даних. Інформацію про проходження ТО в базу буде вводити уповноважена особа станції техдіагностики.
Щоб у співробітника станції не було спокуси поставити відмітку про проходження техогляду за хабар, пропонують перекласти відповідальність у разі ДТП через технесправність з водія на станцію.
НА ДОРОГАХ. Зараз проведення техконтролю на дорогах не регламентовано законодавством і фактично заборонено. Але автори аналітичної записки пропонують дозволити інспекторам відправляти авто з явною несправністю на діагностику, яку проводитимуть мобільні лабораторії (їх закупили 3 роки тому). Підстави для направлення - порушення вимог до техстану авто.
Так, автомобіль не має право продовжувати рух, якщо у нього, по-перше, гальмова система чи рульове керування не дають зупинити авто чи здійснити маневр під час їзди з мінімальною швидкістю;
по-друге, в темний час доби або в умовах недостатньої видимості не горять лампи фар чи задніх габаритних вогнів ;
по-третє, якщо під час дощу або снігопаду не включені склоочисники з боку керма.
Крім того, інспектор може забракувати авто і скласти протокол, якщо не працює ліва фара в режимі ближнього світла, лобове скло покрито тріщинами, немає дзеркала заднього виду, з вихлопної труби йде чорний дим або немає передбачених кузовних деталей.