Нацбанк заступився за проблемних позичальників - попросив банки виробити свого роду кодекс поведінки з боржниками, призначити відповідальних за його виконання людей і складати відповідну звітність.
Все це детально описано в розробленій нацбанківцями методології, опублікованій на сайті НБУ 23 липня. З 24 липня постанова Нацбанку №467 набула чинності, - пишуть
«Вести».
Постанова регулятора написано в рекомендаційному тоні, але досить наполегливо і детально. Ключове: у ній вказано 12 дій, які банкам не варто застосовувати до своїх боржників - свого роду кодекс поведінки банкіра. Починаючи з заборон на нічні дзвінки та залякування рідних, закінчуючи табу на погрози з нецензурною лайкою та публічні демонстрації заборгованостей - начебто листів, упакованих в конверти зі словом «борг».
По суті Нацбанк перерахував у своєму документі все те, що роблять колекторські компанії, коли всіма правдами і неправдами намагаються вибити борги з позичальника. І попросив цього не робити.
Рекомендаційний тон документа дає банкірам можливість вибірково виконувати нові правила Нацбанку. «Документ є рекомендаціями, відповідно, банкам рекомендовано ними користуватися. Тобто можуть бути використані як частина рекомендацій, так і рекомендації в цілому, тобто покроково», - сказала начальник управління правового супроводу продажів УкрСиббанку BNP Paribas Group Олена Полянчук.
Водночас ключові постулати будуть враховані, і не тільки самими банкірами, але і їх обслуговуючими партнерами. «Врешті-решт, це постанова Нацбанку, так що її будуть виконувати. І якщо банк найняв для обслуговування свого кредитного портфеля колектора, то він спустить йому ці правила і наполягатиме на їх виконанні. Але банк зможе ставити умови тільки в тих випадках, коли кредити знаходяться на аутсорсі - перебувають у нього на балансі», - пояснив ситуацію радник голови правління Євробанку Василь Невмержицький.
До речі, у новому документі НБУ, прописані два випадки, за яких фінансистам дозволяється особисто з'являтися до клієнтів і вимагати повернути кредити. Перша - якщо провалилися всі спроби налагодити особисте спілкування з людиною, друга - якщо неплатник відмовляється співпрацювати.