ПОРТАЛ
25 червня 2016, 22:38

Перекладач


перекласти з:

перекласти на:

Як перевірити бізнес-ідею на міцність?

Як перевірити бізнес-ідею на міцність?

Бізнес-журнал Black Lion підготував поради підприємцям, які визначаються з доцільністю втілення в життя своїх бізнес-ідей.

1. Lean-метод

Принципи lean-методики, що пояснює, як можна створити продукт, витративши на це мінімальну кількість ресурсів, можна дізнатися з класичної роботи Еріка Райса Бізнес з нуля. У ній він, серед усього іншого, розповідає про те, як варто перевіряти життєздатність ідей.

Райс одержимий міні-перевірками і ітераційним рухом. Найперша перевірка ідеї повинна довести не тільки те, що ваш продукт цікавий покупцям, але і те, що вони будуть готові заплатити за нього. Ще до створення мінімальної версії продукту (MVP), він радить розмістити в інтернеті простеньку цільову сторінку, на яку веде посилання в рекламних оголошеннях. На сторінці повинен бути короткий опис продукту і кнопка «Купити». Можна зробити безліч варіантів цільових сторінок, варіюючи ціну і суть пропозиції. Зібравши статистику, вже можна приступити до розробки прототипу.

Цей принцип Райс називає: «Спочатку запитай - потім роби». Для перевірки ідей послідовники збідненого методу також часто використовують The Validation Board - безкоштовний продукт, який становить розкреслену дошку, кожна частина якої представляє важливий елемент успішної стартап-ідеї.

2. Тест Діснея

Уолт Дісней використовував у своїй роботі метод перевірки ідей, який він називав Imagineering - середнє між imagination и engineering (англ.: уява і розробка). Під цим він мав на увазі процес «заземлення» фантазій, перетворення їх у щось реалістичне і можливе.

Робота над ідеєю вимагала розгляду її з трьох різних позицій: мрійника, реаліста, критика.

Мрійник сповнений різноманітних ідей, бажань, образів і не зустрічає на своєму шляху ніяких перешкод. На цьому етапі немає ніякої цензури, ніщо не вважається занадто абсурдним або дурним, тут все можливо. Щоб зайняти позицію мрійника, можна запитати себе: «Якби у мене була чарівна паличка, що б я зробив?»

Реаліст трансформує ідеї мрійника в щось практичне і ймовірне. Він задається питаннями про те, як можна змусити це працювати, з яких частин складається завдання, в чому його сенс, на що з вже існуючого воно схоже.

Критик розглядає ідеї з точки зору їх недоліків. Він задається питаннями: «Що я насправді про це думаю? Це правда найкращий варіант з усіх можливих? Що я можу зробити, щоб це вдосконалити?»

У компанії Діснея команди працювали над ідеями, поетапно переходячи з кімнати в кімнату. У кожної кімнати була своя функція: в першій - можна було фантазувати, у другій - створювати начерки, в третій - дозволялося люто все критикувати. Найчастіше проект знову повертався на доопрацювання в першу або другу кімнату. Ідея вважалася прийнятою тоді, коли в «кімнаті критиків» ніхто не говорив ні слова.

3. Тест першої милі

Засновник компанії Innosight Скотт Ентоні в своїй книзі The First Mile пише про те, як в його компанії зазвичай перевіряють ідеї на міцність.

В першу чергу проводять уважний аналіз того, що вже було створено в цій сфері, вивчають досвід компаній-конкурентів, перевіряють патентні заявки.

Потім влаштовують уявний експеримент, відповідаючи на питання: «Як буде виглядати світ, якщо ідею чекає успіх? Що в ньому зміниться? Які компанії вступлять з нами в конкуренцію? З якими проблемами ми зможемо зіткнутися? Що, наприклад, ми будемо робити, якщо наш головний розробник піде від нас?»

Третій етап полягає в побудові моделі монетизації «на око»: потрібно визначити, який розмір потенційної аудиторії майбутнього продукту, скільки він буде коштувати, як часто його будуть купувати, скільки часу буде потрібно, щоб досягти точки беззбитковості.

Четвертий етап пов'язаний з дзвінками. Ентоні каже, що найчастіше успіх ідеї пов'язаний з існуванням в нашій голові деяких припущень, уявлень про те, як влаштований світ. Перевірити їх можна, всього лише зробивши один дзвінок. Наприклад, якщо ваша ідея полягає в тому, щоб поставляти здорові обіди в університети, зробивши один дзвінок, ви зможете дізнатися, що зазвичай такі питання вирішуються через тендер, який проходить раз на три роки.

Наступний етап полягає в отриманні якогось доказу про те, що ваш продукт потрібен споживачам. Це може бути «кава-тест», коли ви просите знайомих чесно розповісти вам, що вони думають про вашу ідею, в обмін на те, що ви заплатите за їх каву. Це може бути «холодне» опитування по базі даних потенційних клієнтів або опитування, зроблене за допомогою SurveyMonkey.

4. 10-секундний тест

Джанет Краус зараз викладає в Гарвардській школі бізнесу, а до цього заснувала кілька успішних компаній (серед них - Circles и Spire). Своїм студентам вона розповідає про 10-секундний тест, який вона застосовує кожного разу, коли в голову їй приходить ідея стартапу. Вона задає собі питання: чи є ця ідея Киснем, Аспірином або Коштовністю для потенційних клієнтів?

Кисень має стосунок до продуктів, які є невід'ємною життєвою потребою, як їжа, одяг, ритуальні послуги. Потреби можуть бути як у окремих людей, так і організацій. В цілому, це те, без чого вони не зможуть нормально функціонувати.

Аспірин - це те, що рятує від болю і робить життя більш приємним, хоча і не пов'язане з безпосереднім виживанням. Наприклад, кава - життя без неї цілком можливе.

Поняття «коштовність» відноситься до продуктів і послуг, які можна вважати розкішшю, надлишком. Наприклад, десерти, кіно, відеоігри та інші задоволення, що асоціюються з відпочинком.

Краус говорить, що по-справжньому гарна ідея стартапу повинна задовольняти всі три вимоги. Причому головне в цьому тесті - бути чесним з собою і швидко визнати, що одного або декількох складових у вашій ідеї немає.

5. Спосіб Едісона

Томас Едісон залишив після себе 1093 патенти, серед яких були такі винаходи, як лампочка, друкарська машинка, фонограф, батарейка і кінокамера. Також після нього залишилося 3 500 записників, в яких він одержимо записував кожну думку, яка приходила йому в голову.

Дослідники, які намагались зрозуміти секрет творчої продуктивності Едісона, виділили кілька особливостей його методики роботи з ідеями.

Перше правило Едісона - кількість. Самому собі і співробітникам своєї компанії він встановлював так звані квоти на винаходи. Його власна квота була: один невеликий винахід раз в десять днів і один великий - раз на півроку. Щоб перевірити цей принцип на собі, уявіть, що вам дають завдання придумати всі способи альтернативного використання цегли. У середньому звичайна людина пропонує шість-вісім варіантів. А тепер уявіть, що вам дали завдання придумати 40 способів використання цегли. Завдяки заданій квоті, ваша голова почне працювати інакше.

Другий принцип - для Едісона не існувало такого поняття, як невдалий експеримент, в його уявленні всі ці «спроби і помилки» були способами отримання корисного досвіду. Щоб винайти батарейку, Едісон провів близько 50 000 експериментів. Для лампочки - 9 000. Після кожного невдалого експерименту він записував, що нового він дізнався про предмет. Він сприймав процес творчості як важкий, монотонний, чесну працю. На його думку, перші ідеї завжди слабкіші, ніж наступні, тому що спочатку ти відштовхуєшся від звичних тобі речей і вони стримують твою фантазію.

Третій принцип - ніколи не зупинятися на досягнутому, постійно вдосконалювати ідеї і експериментувати з їх застосуванням в різних сферах. У музеї Едісона збереглася величезна кількість варіантів фонографів: круглих, квадратних, дерев'яних, плоских і високих. Все це - результати відкинутих ідей. Коли Едісона якось запитали, в чому секрет його креативності, він відповів: «Ніколи не переставати працювати над предметом доти, поки він не почне працювати сам».

Більше порад у розділі «Бізнес-поради».


директор ПП «Венд»
Олександр Романенко
заступник генерального директора ТОВ АПК «Маїс»
Олександр Самойленко
директор Черкаської спілки продовольчих маркетів
Руслан Петрик
підприємець, ТМ «Сміляночка»
Вадим Слободяник
комерційний директор ТОВ «Красногірський олійний завод»
Олег Завадський