Сьогодні жоден ЖЕК в Україні не нараховує пеню на борг за житлово-комунальні послуги. Однак ситуація може кардинально змінитися в будь-який момент. Законодавча база для цього вже створена.
Про це
"Миру Квартир" повідомила прес-служба Юридичної компанії "Алексєєв, Боярчуков і партнери".
Так, за словами юриста компанії Наталії Рачок, ст. 20 закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачає, що споживач зобов'язаний оплачувати послуги ЖКГ у строки, встановлені договором або законом. Цією ж нормою (п. 10) встановлено, що споживач зобов'язаний заплатити пеню у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги у встановлених законом чи договором розмірах.
"Розмір такої пені повинен бути зазначений у самому договорі, укладеному між споживачем і постачальником/виробником послуг, або повинен бути передбачений законом України. У разі ж відсутності договірних відносин між постачальником/виробником послуг і споживачем пеня за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги повинна нараховуватися відповідно до чинного законодавства України", - розповідає Наталя Рачок.
При цьому важливо пам'ятати, що в Україні діє мораторій на стягнення пені за комунальними боргами. Він набув чинності 1 жовтня 1996 після прийняття парламентом закону "Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги". Це рішення було прийнято, тому що в ті роки держава не могла виконати свої зобов'язання перед громадянами щодо своєчасної виплати заробітної плати. А до введення мораторію боржники платили пеню в розмірі 0,01% від суми боргу за кожен день прострочення платежу.
Однак законом № 2795-VI внесено зміни до ст. 2 закону "Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги". А саме - мораторій на стягнення пені припиняється 1 січня 2011. Законодавець розпорядився, що нарахування та стягнення пені за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг здійснюються на суму заборгованості, яка утворилася з 1 січня 2011
"Отже, де-юре стягнення пені зі споживачів житлово-комунальних послуг за несвоєчасне внесення плати передбачено на законодавчому рівні. Проте в жодному чинному законі України не прописаний порядок визначення розміру та нарахування пені за прострочення оплати житлово-комунальних послуг", - констатує Наталія Рачок.
За словами юриста, зараз до Верховної Ради внесено ряд законопроектів, якими визначається розмір і механізм нарахування пені.
"Відповідно до проекту Житлового кодексу України №2307-д визначено, що у разі несвоєчасного внесення плати за житлово-комунальні послуги нараховується пеня в розмірі 0,1% від суми заборгованості за кожен день прострочення. Крім того, КМУ внесено до Верховної Ради України проект закону "Про житлово-комунальні послуги" № 4563.Его ст. 13 передбачає, що в разі несвоєчасної та/або неповної оплати житлово-комунальних послуг споживач зобов'язаний сплачувати пеню у розмірі 0,1% від суми простроченого платежу, яка нараховується за кожний день прострочення, але не більше 100% від загальної суми боргу, крім визначених законом випадків. Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги. Граничним терміном внесення плати за житлово-комунальні послуги є 20-е число місяця, наступного за розрахунковим При цьому пеня за кожний місяць нараховується окремо ", -. пояснює Наталія Рачок.
У той же час, Цивільним кодексом України передбачено нарахування інфляційних витрат на суму боргу та 3% річних від простроченої суми. Крім того, в п. 3 ч. 1 ст. 96 Цивільного процесуального кодексу України передбачено стягнення заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг з урахуванням індексу інфляції та 3% річних, нарахованих на суму заборгованості.
Отже, за відсутності договірних відносин між споживачем і постачальником послуг, але в разі існування прострочення виконання грошового зобов'язання по оплаті житлово-комунальних послуг на боржника (споживача) покладається відповідальність, передбачена у ч. 2 ст. 625 ЦК.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 30 жовтня 2013 по справі № 6-59цс13. А саме, ВСУ при розгляді цієї справи зробив правовий висновок, яким закріпив що передбачена в п. 10 ч. 3 ст. 20 закону "Про житлово-комунальні послуги" правова норма про відповідальність боржника за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг у вигляді пені, не виключає застосування правових норм, встановлених в ч. 2 ст. 625 ЦК України п. 10 ч. 3 ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" правова норма про відповідальність боржника за несвоєчасне здійснення оплати за житлово-комунальні послуги у вигляді пені не виключає застосування правових норм, встановлених у частині другій ст. 625 ЦК України.
"З практики останніх років можу сказати, що якщо питання погашення боргів за житлово-комунальні послуги вирішити полюбовно не вдалося, боржника ведуть до суду. І тоді постачальник комунальної послуги вже вимагає від української Феміди відшкодувати йому не тільки безпосередню суму боргу, розраховану з урахуванням індексу інфляції, а й додатково 3% річних, нарахованих на суму заборгованості, простіше кажучи, пеню на заборгованість. Така сьогодні судова практика. Однак якщо законодавець прийме будь-який з перерахованих вище законопроектів, в Україні повсюдно почнуть нараховувати пеню на борги по комуналці і це стане масовим явищем", - резюмує юрист ЮК" Алексєєв, Боярчуков і партнери "Наталія Рачок.